Ouderbetrokkenheid #3 – Vijf tips voor een betere ouder-schoolrelatie

Schoolmakers vroeg ons in het kader van hun zomerschool om enkele inzichten over ouderbetrokkenheid te delen.  Een fragment van dat interview vind je in dit artikel, waar vijf tips voor een betere ouder-schoolrelatie ter sprake komen

Hans Vanmarsenille bood ons al 7 tips voor een betere ouder-schoolrelatie en leerde ons kennismaken met de babbelboom als een hulpmiddel. In onderstaande fragment deelt ook TADA haar expertise over dit onderwerp. Een verdieping hiervan komt aan bod in onze workshops, waar we ingaan op de verschillende motieven en aspecten om ouderbetrokkenheid te stimuleren. Dat baseren we op onze eigen ervaring met gezinnen uit kwetsbare buurten. We bekijken samen wat er van jouw huidige aanpak al werkt en hoe je ze kan bijsturen. Je krijgt ook een hoop succesfactoren, good practices en een checklist om je vooruitgang te meten mee.

In onderstaand fragment uit de workshop deelt Eef van TADA alvast enkele gouden tips om ouderbetrokkenheid te stimuleren en een betere ouder-schoolrelatie op te bouwen, waarvan ook Hans eerder al enkele zaken aanhaalde:

1. Ga niet uit van evidentie

“Niet iedereen zit in dezelfde situatie. Neem niets als vanzelfsprekend. Het is niet omdat je ouders hebt verwittigd over bepaalde data, dat ze er effectief zullen staan.”

2. Communicatie, communicatie, communicatie

“Je communiceert beter eens te veel dan te weinig. Herhaal.”

“We bellen ouders op voor belangrijke boodschappen en als ze geen Nederlands begrijpen, spreken we Frans. Voor kritische gesprekken schakelen we een tolk in die vertaalt naar de thuistaal van de ouders,” vult Hans Vanmarsenille, directeur van basisschool De Buurt in Schaarbeek aan.

3. Leer het kind kennen en toon begrip

“Try to understand before being understood.” Als je het kind kent en weet wat er thuis speelt, kan je misschien sneller begrip tonen wanneer hij of zij eens niet aanwezig is. 

Bij TADA zetten we daarom ook in op huisbezoeken. Ook in basisschool de Buurt verwelkomen ze op die manier nieuwe kinderen. De leerkracht gaat bij elk gezin langs met wat speelgoed om kennis te maken. Op die manier toon je interesse in de mensen en leer je bij over de leefwereld van het kind.

4. Toon dat je erom geeft

“Een warme en open houding naar ouders toe is de basisregel, welke uitdagingen er met sommige gezinnen ook zijn.” – Hans Vanmarsenille

5. Zet je vooroordelen opzij

“Wees jezelf bewust van je eigen bril waarmee je naar de wereld kijkt.”

Benieuwd naar meer? Boek in voor één van onze workshops of schrijf je in voor een teaser.

Onze workshops

Zin om actie te ondernemen? Onze workshops zijn bedoeld voor iedereen in een coachende of toezichthoudende rol – of je nu een leraar, sportcoach of teamleider bent.

Share This